Fiets of e-bike van de zaak
Fietsende werknemers zijn fitter en minder vaak ziek, zo blijkt uit onderzoek van TNO. Van werknemers die maximaal 30 kilometer van het werk wonen, geeft bovendien ruim de helft aan vaker op de fiets of (speed) e-bike te gaan als de werkgever een voordelige regeling zou aanbieden. Maar kan dat onder de werkkostenregeling nog fiscaal vriendelijk? Jazeker.
Stel, een werknemer komt normaliter met de auto en ontvangt van de werkgever de standaard vergoeding van € 0,19 per kilometer voor zakelijke ritten en voor woon-werkverkeer. Voor een flink deel gaat die vergoeding nu op aan brandstofkosten.
De werkgever start een fietsregeling nieuwe stijl. Hij biedt de werknemer een renteloze lening aan voor de aanschaf van een fiets of e-bike. De kilometervergoeding gaat nu niet meer op aan brandstof en kan worden gebruikt voor aflossing van de renteloze lening. Zo heeft een werknemer die gemiddeld ten minste drie keer per week op de fiets komt en 12 kilometer van het werk woont in twee jaar tijd een lening van € 2.000 afgelost. En let op: de werkkostenregeling heeft in dit voorbeeld geen nadelig effect.
Bron: Fiscount feed